Avui dilluns comencen les obres de remodelació de la carretera de Collblanc entre la travessera de les Corts i el carrer de la Riera Blanca. S’hi ampliaran les voreres i s’hi modificarà la configuració de la calçada amb l’objectiu de pacificar el trànsit per millorar l’accessibilitat i la mobilitat a peu del veïnat i potenciar l’eix comercial.
La calçada es configurarà amb una via 30 d’ús compartit per a la circulació en sentit Barcelona de vehicles autoritzats, mobilitat personal i bicicletes; un carril bici segregat en sentit Esplugues i una franja a la banda mar on se situaran la zona d’intercanvi modal de transport públic (parades de bus), els contenidors de residus, l’àrea de càrrega i descàrrega de mercaderies i l’aparcament de bicicletes.
Per millorar l’accessibilitat i la mobilitat a peu s’hi ampliaran les voreres amb paviment —que ja es van eixamplar amb pintura a la calçada durant les obres de 2021— i passaran a tenir una amplada d’entre 5,3 i 6,5 metres. També, s'hi pavimentarà la calçada de forma que reforci la prioritat dels vianants, amb un esquema de plataforma única a la banda muntanya.
La remodelació també inclou, entre altres actuacions, la renovació de l’enllumenat públic, l’eliminació del cablejat elèctric aeri, la instal·lació de nou mobiliari urbà, la substitució dels embornals i l’adaptació de la senyalització horitzontal, vertical i semafòrica.
Durant les obres, està garantit el pas de vehicles cap a guals i aparcaments (tant privats com l’aparcament del Mercat de Collblanc) i l’accés a zona de càrrega i descàrrega. S’ha modificat temporalment el recorregut de les línies d'autobús per facilitar la fluïdesa de la carretera. Personal municipal i tècnics de l’obra estan visitant aquests dies els establiments de la zona per informar-los de les afectacions i resoldre dubtes.
L’actuació contribuirà a fomentar la mobilitat a peu i en bicicleta tot millorant l’accés al transport col·lectiu i l’espai públic de la zona. La remodelació potenciarà la intervenció duta a terme l’estiu de 2021, que va servir per limitar la circulació en aquest tram només a transport públic, serveis, veïns i bicicletes, amb l’objectiu d’assolir una mobilitat més sostenible, reduir les emissions contaminants i contribuir a fer de L’Hospitalet una ciutat més amable.
El projecte, que té un cost de 965.331 euros i està cofinançat amb els fons europeus Next Generation, té un termini d’execució previst de vuit mesos.
Eix de la carretera de Collblanc
La pacificació del trànsit a la carretera de Collblanc es va iniciar l’estiu de 2021 amb la implantació del carril bus-bici a tota la via —dins del projecte metropolità Bicivia 4, que connecta L’Hospitalet amb Barcelona i Esplugues— i l’actuació realitzada al tram entre la travessera de les Corts i el carrer de la Riera Blanca.
Les modificacions en la distribució i els usos dels carrils de circulació a l’eix de la carretera de Collblanc són un projecte metropolità que ha comportat una actuació global als municipis d’Esplugues, L'Hospitalet i Barcelona. El projecte ha permès pacificar el vial modificant el concepte de la carretera de Collblanc, de tal manera que ha passat de ser una carretera nacional (antiga N-340) amb un volum important de trànsit a convertir-se en un vial integrat a la ciutat, d’accés i connexió dels barris hospitalencs de Pubilla Cases, la Florida i Collblanc.
L’Ajuntament de L’Hospitalet està compromès en el desenvolupament de l’Agenda 2030 local, en el context dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) i l’European Green New Deal, per aconseguir la reducció del 55 % d’emissions el 2030 i la neutralitat climàtica el 2050. Això implica fomentar una reducció substancial de l’ús del cotxe dins la ciutat en els pròxims anys i, per tant, incrementar l’oferta d’alternatives més sostenibles per a la mobilitat, com l’ús del transport públic i la bicicleta.
Ajuntament de L'Hospitalet