Compartir:
  • Facebook
  • Twiter
Veure imatge de El programa Aprendemos en Clan. El debate tria l’escola Joaquim Ruyra per a una de les seves emissions (nova finestra)
25/01/2022 13:45:00
Educació

El programa Aprendemos en Clan. El debate tria l’escola Joaquim Ruyra per a una de les seves emissions

El programa, que en aquest cas ha abordat el bullying, ha comptat amb la participació de 18 alumnes de 6è de primària

L’Escola Joaquim Ruyra, de les Planes, ha estat seleccionada pel programa Aprendemos en Clan. El debate, de RTVE, per participar en una de les seves emissions, que s’ha enregistrat avui al Teatre Joventut i que s’emetrà en les properes setmanes. El programa ha triat el centre de L’Hospitalet a proposta del Ministeri d’Educació.

Aprendemos en Clan. El debate és un espai en el qual els protagonistes són els infants de 10 a 12 anys, que exposen les seves opinions davant els experts i expertes en la matèria que s’aborda. S’emet els divendres, a les 11.40 hores pel canal Clan TV, i a demanda al web i a l’app del canal.

El programa, que en aquest cas ha abordat el bullying, compta amb la participació de 18 alumnes de 6è de primària del centre. L’Escola Joaquim Ruyra ha rebut nombrosos reconeixements per la seva tasca i l’alt nivell d’èxit escolar aconseguit i els resultats de les proves de competències del Departament d’Ensenyament són molt bons. Entre altres reconeixements, el centre ha assolit el Premi Ensenyament de la Fundació Cercle d’Economia.

L’Escola Joaquim Ruyra ha construït el seu projecte de convivència a partir del model dialògic de prevenció i resolució de conflictes, que és el model propi de les comunitats d'aprenentatge. Aquest model, basat en evidències científiques, es fonamenta en el diàleg com a eina que permet superar les desigualtats.

A l’escola, alumnat, famílies i professorat tenen oportunitats d’opinar i participar conjuntament en la creació de normes consensuades, la qual cosa millora la convivència, i el centre educatiu s’impregna d’una cultura de participació trencant les estructures de poder i teixint relacions igualitàries lliures de violència.

Tots els alumnes del centre fan assemblees d'aula setmanalment, deixant de banda  les sessions de tutoria, amb una figura de poder, on tothom participa com a iguals, inclòs el tutor o tutora. D'aquesta manera es potencia la força de l’argument envers l’argument de la força.

Una de les estratègies que desenvolupen en relació amb la prevenció de l’assetjament escolar és el club dels valents, un per aula. Tots els alumnes formen part del club i si es posicionen davant de la violència, fan denúncies, se solidaritzen amb les víctimes i sempre tracten bé els altres. L’objectiu és atendre les víctimes i aïllar als agressors, en cas de conflicte, en el marc del model dialògic de convivència.

D’altra banda, l’Ajuntament realitza diferents iniciatives per abordar i prevenir l’assetjament escolar, com ara les xerrades que fa al llarg de tot l’any dirigides a les famílies. A més, l’Ajuntament du a terme un projecte transversal, a través de l’entitat AEMA, per abordar, a través de les tecnologies, els problemes actuals que s’observen a la societat i dels quals les aules són un reflex. S’utilitza la metodologia Lego Serious Play, que facilita i millora la comunicació i l’anàlisi i resolució de conflictes en grup. Amb aquesta dinàmica es tracta l’assetjament i se’n fa prevenció.

Ajuntament de L'Hospitalet

Pl. de l'Ajuntament, 11
08901 L'Hospitalet de Llobregat
Tel. 934 029 400