Un total de 29.584 alumnes de 3 a 16 anys de l’etapa obligatòria —segon cicle d’educació infantil, educació primària i educació secundària obligatòria (ESO)— comencen aquesta setmana el curs 2024-2025 a L’Hospitalet.
Aquest curs hi ha 19.524 alumnes de segon cicle d’educació infantil i d’educació primària (3-12 anys), una xifra una mica per sota de la de l’inici del curs passat (19.740). D’aquests, 5.785 fan educació infantil, dels quals 1.787 comencen etapa a I3. D’aquests alumnes que tenen el seu primer contacte amb l’escola, 1.029 ho fan en centres públics, i 758, en centres concertats.
Aquest curs no hi ha hagut cap increment de grups d’I3 a les escoles públiques, a causa del descens d’infants nascuts l’any 2021. En aquest sentit, s’han tancat dos dels tres grups d’I3 oberts el curs passat: els de les escoles Ramón y Cajal i Joaquim Ruyra.
La ràtio d’I3 se situa en 20 alumnes a les zones A (Santa Eulàlia), B (Bellvitge i Gornal), C (el Centre, Sant Josep i Sanfeliu) i D (Pubilla Cases i Can Serra), i en 22 alumnes a les zones E1 (Collblanc i la Torrassa) i E2 (la Florida i les Planes).
Pel que fa a l’educació primària (1r-6è), aquest curs hi ha 13.739 alumnes, dels quals 8.307 en centres públics i 5.432 en centres concertats. Aquest curs no hi ha hagut cap variació del nombre de grups.
A L’Hospitalet, avui comencen l’ESO (12-16 anys) 10.060 alumnes, uns 200 més que l’any passat (5.647 als centres públics i 4.413 als concertats), dels quals 2.533 s’incorporen al primer curs. D’aquests, 1.423 cursen els estudis en centres públics, i 1.110, en centres concertats. Per a aquest curs s’han obert 3 nous grups de 1r d’ESO als instituts Santa Eulàlia, Torras i Bages i a l’Institut Escola Pere Lliscart.
Pel que fa a la matrícula viva —la demanda de places fora del període d’inscripció fins al 30 d’agost—, se n’han rebut 1.221 sol·licituds, per sobre de les 876 de l’any passat. Aquestes demandes corresponen a 712 per a segon cicle d’infantil i primària i 509 per a l’ESO.
D’altra banda, L’Hospitalet disposa de dues unitats d’escolarització compartida: una a Bellvitge, gestionada pel centre Esclat, en conveni amb l’Ajuntament, amb 54 places, i l’altra a la Florida, a càrrec d’AEMA, amb 17. Es tracta d’unitats que tenen com a objectiu garantir l’atenció a l’alumnat amb necessitats educatives derivades de la inadaptació a l’escola i amb risc d’abandonament escolar prematur o fracàs escolar. Ofereix la possibilitat de cursar l’ESO en un grup reduït, amb adaptacions curriculars individualitzades.
Obres de millora
Durant l’estiu, aprofitant les vacances escolars, l’Ajuntament ha fet un seguit de millores als edificis de vuit escoles de la ciutat: l’Escola Lola Anglada, l’Escola Ernest Lluch, l’Escola Pau Sans, l’Escola Pau Casals, l’Escola Bernat Desclot, l’Escola Milagros Consarnau, l’Escola La Carpa i l’Escola Pablo Neruda. Entre altres, s’hi han fet treballs d’adequació d’aules, eliminació de barreres arquitectòniques, millora de revestiments i reparacions diverses.
A l’Escola Lola Anglada s’ha fet l’adequació de la fins ara aula d’informàtica per tal d’acollir una nova aula de suport intensiu d’escolarització inclusiva, que ara haurà de completar el Departament d’Educació de la Generalitat per tenir enllestida l’aula el pròxim curs.
A l’Escola Ernest Lluch s’han eliminat barreres arquitectòniques per a infants amb discapacitat visual, demanades per l’ONCE, i s’ha millorat la seguretat en les escales del pati d’accés al soterrani, mitjançant una tanca metàl·lica sobre el mur de formigó i la col·locació de portes per evitar caigudes.
A l’Escola Pau Casals, entre altres, s’han fet obres de millora dels revestiments del porxo del pati de primària, amb l’eliminació de l’enrajolat dels pilars i els treballs posteriors d’arrebossat i pintura. També s’ha reforçat l’estructura del sostre amb biguetes metàl·liques a l’aula de Suport Intensiu d’Escolarització Inclusiva (SIEI), mentre que a l’Escola Pau Sans s’han eliminat les barreres arquitectòniques al pati amb l’execució d’una rampa d’accés a la pista esportiva.
A l’Escola Bernat Desclot s’ha actuat a les dependències de la cuina amb la millora dels revestiments i el sanejament del paviment, entre altres.
A l’Escola Milagros Consarnau, s’han reparat les esquerdes al cantell de forjat de l’escala interior, s’ha arreglat el paviment de formigó del pati i s’ha millorat la barana, i a l’Escola La Carpa s’han reparat els desperfectes als revestiments de la cuina i les rajoles trencades.
Finalment, a l’Escola Pablo Neruda s’han reparat les rajoles trencades de la paret del menjador.
Les obres han estat a càrrec de la brigada municipal, que ha comptat amb el suport d’estudiants de l’Institut Provençana, per mitjà d’un acord per fer pràctiques a l’Ajuntament.
Inici de les obres de l’Escola Paco Candel
D’altra banda, a finals de juliol van començar les obres de construcció de l’Escola Paco Candel. L’equipament, de dues plantes, tres patis i envoltat de jardí, respon a criteris educatius, ambientals i d’eficiència energètica, i s’aixecarà als mateixos terrenys que ocupen ara els mòduls prefabricats.
Les obres tenen un termini d’execució previst de 28 mesos i han començat amb l’habilitació com a pati provisional d’un espai de 2.000 m2 davant de l’escola.
L’Ajuntament lidera el projecte de construcció de l’edifici, i el seu cost, de 8,7 milions d’euros, anirà majoritàriament a càrrec de la Generalitat
Centres educatius de L’Hospitalet
L’Hospitalet compta amb 31 centres públics de segon cicle d’educació infantil i educació primària; 14 instituts públics; 4 instituts escola; 2 instituts públics que ofereixen només cicles de formació professional; 24 escoles concertades d’educació infantil, primària i ESO; 2 escoles concertades d’educació postobligatòria, i 2 centres d’educació especial.
Ajuntament de L'Hospitalet