El Servei de Civisme s’encarrega de difondre els valors i actituds cíviques entre la ciutadania, mitjançant programes i activitats que responguin a necessitats socials i a objectius determinats pel pla d’actuació municipal. També, s’ocupa d’informar sobre l’ordenança del civisme i la convivència aprovada per l’Ajuntament en l’àmbit de les comunitats de veïns de la ciutat i els espais públics, així com de difondre els recursos que l’Ajuntament posa a l’abast de la ciutadania en matèria de convivència i civisme.
El Servei de Civisme disposa d’un Pla d'Educació Cívica, amb l'objectiu d'educar en els valors del civisme. Consisteix en un pla pedagògic per impartir tot un conjunt de tallers durant el curs escolar i altres activitats dirigides a la ciutadania per promoure el civisme.
El Servei d’Agents Cívics. El seu objectiu principal és fomentar i promoure el civisme en l’espai públic. La seva funció és educar en els valors del civisme. Per aquest motiu, el personal contractat destaca per la seva formació en l’àmbit social amb experiència contrastada en l’entorn sociocomunitari.
Les principals funcions del servei d’agents cívics són les següents:
És un instrument a l’abast de les persones i entitats de L’Hospitalet de Llobregat per gestionar els conflictes de convivència, de manera dialogada, voluntària i col·laborativa.
La mediació ofereix un ESPAI on poder explicar la situació que preocupa, explorar les pròpies necessitats i conèixer les de l’altre i decidir, conjuntament, com millorar la situació, cercant solucions viables i satisfactòries per a totes les persones que hi participen. Les persones participants són les protagonistes en aquest procés de diàleg, que estan acompanyades per una persona professional i imparcial- el mediador o la mediadora.
L’objectiu és tranformar els conflictes o les dificultats de convivència en oportunitats de canvi i de millora mitjançant un diàleg constructiu, l’escolta, la reflexió compartida i la cooperació entre les persones implicades.
La mediació requereix que les persones participin de forma VOLUNTÀRIA, en un clima de RESPECTE MUTU i amb la confiança que dóna la CONFIDENCIALITAT de la informació que s’aporta.
Els AVANTATGES de la mediació són:
El servei busca la millora de la convivència, tant en l’espai privat de l’habitatge i de la comunitat veïnal, com en l’àmbit o espai públic, el que inclou equipaments municipals, establiments i el teixit associatiu o comunitari.
Per tant, les mediadores i mediadors poden atendre les dificultats o conflictes que afecten les relacions entre persones, en qualsevol dels següents àmbits:
El Servei de Suport a les comunitats de veïns i veïnes (SSCVV) ofereix suport a les comunitats veïnals amb dificultats d’organització i/o convivència. També assessora sobre drets i deures individuals i col·lectius en relació a l’escala, siguin propietaris o no, fonamentant-se en la normativa en matèria de règim de propietat horitzontal, accessibilitat, ordenances municipals i altres normes que puguin repercutir en les comunitats. Així mateix, realitza regularment tallers sobre gestió de deutes a les comunitats.
Aquest servei pretén dotar als veïns i veïnes d’eines i recursos per a que puguin millorar el funcionament de les comunitats i els conflictes interns que repercuteixen en la mateixa amb la major autonomia possible. Entre d’altres accions, el servei promou la participació de les persones en l’organització de la comunitat, facilita el debat i diàleg entre el veïnat i orienta en matèria de gestió interna.
Temes freqüents:
És una unitat especialitzada de la Guàrdia Urbana que efectua el seguiment de les problemàtiques vinculades a l’incompliment de les ordenances i normatives sobre convivència i/o civisme.
Ofereix una resposta personalitzada i ràpida a les demandes ciutadanes, mantenint la confidencialitat i la discrecionalitat ja que és una unitat no uniformada. El seu horari és flexible, adaptant-se a les situacions concretes i a les necessitats dels ciutadans i ciutadanes.
Aquest servei vetlla pel compliment de la normativa de convivència i civisme en diferents àmbits d’actuació, promovent la resolució de les problemàtiques que s’indiquen a continuació i fent ús dels diferents instruments que les ordenances contemplen:
Ajuntament de L'Hospitalet