Avui s’ha constituït al Saló de Plens de l’Ajuntament el Consell de Nois i Noies de primària i secundària de L’Hospitalet per al curs 2018-2019, en un acte que ha estat presidit per l’alcaldessa de la ciutat, Núria Marín, i el tinent d’alcaldia d’Educació, Jaume Graells. A l’acte hi han assistit també les direccions dels centres, el professorat i familiars dels nois i de les noies.
El Consell de Nois i Noies és un òrgan participatiu format aquest curs per 91 alumnes, 54 de primària i 37 de secundària, escollits entre l’alumnat de 28 centres educatius públics i concertats de la ciutat.
Aquest curs, el Consell de Nois i Noies de L’Hospitalet continuarà donant veu als infants i adolescents de la ciutat i propiciarà la seva intervenció a partir del desenvolupament de projectes concrets, tot creant xarxa amb els serveis i equipaments municipals, així com altres entitats i iniciatives ciutadanes.
Com cada any, l’alcaldessa ha fet diferents encàrrecs que els consellers i les conselleres de primària i de secundària hauran de treballar durant el curs, en un exercici de participació projectiva, que els permet materialitzar els resultats de la seva feina en la millora de la ciutat. Com a novetat, aquest curs, els infants treballaran amb la síndica municipal de greuges, figura que es va instituir a la ciutat al febrer passat.
Als consellers i a les conselleres de primària, l’alcaldessa els ha fet aquests encàrrecs:
• Adreçar-se a la síndica municipal de greuges, per conèixer i difondre les seves funcions i fer-li arribar les preocupacions dels infants respecte a la ciutat.
• Participar a la campanya “Ser cívic és guai”, a través del suport als agents cívics en els tallers que es fan a les escoles i identificar les bones pràctiques que es fan als centres en aquest àmbit. • Dinamitzar la Bústia del Consell, que ja es troba instal•lada a les diferents escoles de la ciutat per tal de treballar les propostes amb les regidories de districte.
• Seguiment de les obres de la zona de jocs del carrer de la Primavera, a la Florida, juntament amb l’Àrea de Via Pública.
Pel que fa a l’alumnat de secundària els encàrrecs són els següents per cadascun dels grups:
• Urbanisme i coneixement de ciutat. Continuaran endavant amb el projecte de geolocalitzadors que aquest curs tindran com a objectiu crear itineraris dels espais emblemàtics dels adolescents als barris del Centre, Sanfeliu i Sant Josep.
• Mitjans de comunicació. Treballarà l’elaboració de l’audiovisual Desmuntant tòpics sobre estereotips de bellesa i les seves repercussions.
• Ús del temps lliure. S’encarregarà de la realització d’un programa mensual de ràdio que sobre temes d’interès per als nois i les noies amb un espai dedicat als centres educatius de secundària i altre a grups, associacions i entitats de joves que hi ha a la ciutat.
En el decurs de l’acte de constitució, Núria Marín i Jaume Graells han lliurat els carnets als nois i a les noies que s’incorporen aquest curs al Consell i que els acrediten com a membres d’aquest òrgan participatiu.
El Consell de Nois i Noies és un projecte participatiu, que té com a objectiu formar ciutadans i ciutadanes crítics i compromesos. El Consell el constitueixen nois i noies de 10 a 16 anys elegits entre l’alumnat dels diferents centres de primària i secundària de la ciutat i compta amb la implicació dels tutors i de les famílies. La permanència al Consell és com a màxim de dos cursos i cada curs se’n renova una part. Aquest projecte s’emmarca dins de la Carta de ciutats educadores, en què la ciutat és entesa com a agent i espai educador que es transforma i millora a través de l’educació, i es beneficia de la seva capacitat d’escoltar l’opinió i el punt de vista dels nois i de les noies.
D’altra banda, el Consell de Nois i Noies de L’Hospitalet forma part del Consell Nacional d’Infants i Adolescents de Catalunya i participa activament en els projectes de la Red Estatal de Consejos de Participación Infantil y Adolescente. A més, col•labora en projectes de recerca sobre participació infantil i juvenil amb el Grup de Recerca en Educació Intercultural (GREDI), del Departament de Mètodes d’Investigació i Diagnòstic en Educació de la Universitat de Barcelona.