Les escoles bressol municipal tenen entre els seus objectius principals treballar de la mà amb les famílies, tal com es descriu en el
Projecte Educatiu Marc de les escoles bressols de l'Hospitalet.
En aquesta ocasió, us presentem una iniciativa del nou equip docent de
l’escola bressol de La Casa de la Muntanya en la que les famílies comparteixen una estona informal prenent un cafè amb l’educador o educadora del seu fill o filla per a compartir experiències de criança i resoldre inquietuds. Aquesta trobada s’està realitzant de manera trimestral.
Els temes que es van tractar en aquest
primer cafè amb famílies van ser: els hàbits d'alimentació i descans, el període d'adaptació i les actuacions de les famílies davant del moment de separació dels infants quan comencen l’escola (nivell 0-1), com gestionar les rebequeries i el període d'adaptació (nivell 1-2) i les actuacions de les mares i dels pares davant d'un conflicte o d'una frustració de l'infant (acceptació del NO), com treballar el joc amb els altres i aprendre a compartir.
Les famílies van expressar les seves opinions, interessos i dubtes sobre les situacions que se’ls presenten davant de la criança dels seus fills i filles. Aquests dubtes es van anar resolent mitjançant diàleg i respectant els diferents estils educatius i punts de vista de cada família, sense jutjar-los ni comparar-los, en un ambient de confiança on es comparteixen les opinions entre les famílies i l’educadora.
El primer cafè amb famílies ha estat un èxit de participació, cosa que posa en evidència l’impacte positiu que produeix crear espais i ambients informals que fomentin la comunicació entre l’escola i les famílies.
Aquest exemple serveix per il·lustrar la voluntat de les bressols municipals per a crear xarxes relacionals amb les famílies. És important tenir en compte que aquestes accions de proximitat, a més d’afavorir el sentiment de pertinença de les famílies al centre educatiu, són molt valuoses per a treballar en una mateixa direcció en la criança i educació dels més petits.