La recollida de residus és una de les despeses més importants de qualsevol municipi. Fins ara, a les localitats on no hi havia una taxa de recollida específica, el servei es finançava a través dels recursos generals del municipi, com és el cas de L’Hospitalet.
La Llei 7/2022, de 8 d’abril, de residus i sòls contaminats per una economia circular obliga, a partir del 2025, a cobrir aquest cost amb una taxa pròpia a tots els municipis de l’Estat. A L’Hospitalet, no s’ha introduït la taxa fins aquest any, que era la data límit establerta a la Llei.
Fins ara, a L’Hospitalet no existia una taxa de residus domiciliària, però sí que existia una taxa de recollida d’escombraries per als comerços.
Aquest any, aquesta darrera taxa desapareix i s’incorporen a la nova taxa tant els habitatges (tinguin o no persones empadronades) com els comerços (tinguin o no activitat).
Els rebuts es començaran a cobrar durant el segon semestre del 2025 de forma progressiva.
No. A L’Hospitalet i a la resta de municipis integrats a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), la taxa metropolitana de tractament de residus (TMTR) és un tribut recaptat i gestionat per l’AMB que només cobreix els costos de tractament dels residus, és a dir, els processos que es realitzen als ecoparcs i a les plantes de triatge per reciclar-los o bé portar-los a l’abocador o a la incineradora. La nova taxa municipal, en canvi, cobreix els costos de recollida i transport de les deixalles.
No específicament. El cost del servei es finançava fins ara amb el conjunt dels ingressos municipals. L’IBI és un impost directe que forma part dels ingressos corrents municipals. També en formen part les taxes i els preus públics, les transferències de diners que qualsevol ajuntament rep d’altres administracions o les rendes de patrimoni del municipi, entre d’altres.
Amb tots aquests ingressos es paguen tots els serveis del municipi, com el servei de neteja, d’enllumenat o de manteniment de l’espai públic. La nova taxa només cobrirà la recollida i el transport dels residus, la neteja viària i els altres serveis es continuaran pagant amb el conjunt d’ingressos municipals.
Els diners recaptats es destinen, tal i com marca la llei, a pagar la recollida de residus generats al municipi i el transport a les plantes de gestió. Això inclou tota la infraestructura i els recursos necessaris per prestar aquest servei (contenidors, cubells, camions, personal, campanyes de comunicació, costos de gestió municipal, etc.).
Sí, per a l’exercici 2025, rebràs una notificació de pagament de l’Organisme de Gestió Tributària (ORGT) de la Diputació de Barcelona al teu domicili/raó social en la qual se t’informarà de l’import de la taxa que cal pagar, amb un termini per al pagament i la manera de fer-lo.
L’Organisme de Gestió Tributària (ORGT) de la Diputació de Barcelona, per situacions transitòries de dificultat econòmica, ofereix el fraccionament del pagament si el deute de la persona és igual o superior als 100 €.
Aquest fraccionament genera interessos de demora. En pots consultar els requisits aquí.
A partir de l’exercici 2026, la taxa es gestionarà com a rebut de cobrament periòdic. Estarà inclosa al calendari del contribuent que establirà les dates i la forma de pagament.
Trobaràs informació sobre la domiciliació a la notificació que rebràs de l’Organisme de Gestió Tributària (ORGT) de la Diputació de Barcelona.
Sí, segueix el mateix calendari i procés que la domiciliària, amb padrons diferents aprovats simultàniament.
Com ja es fa actualment, les empreses que tenen un servei privat de recollida de residus han de presentar a l’Ajuntament via instància un projecte de gestió integral dels residus. Un cop aprovat per l’Ajuntament l’activitat queda exclosa del servei municipal de recollida i no ha de pagar la taxa.
Cada any s’ha de renovar amb una declaració responsable. La documentació que cal aportar es pot consultar a l’article 9 de l’Ordenança reguladora de la gestió de residus municipals de L’Hospitalet.
Sí, pagaràs la tarifa més baixa.
No, els garatges i trasters no estan subjectes al pagament a la taxa.
Sí. Els seus propietaris hauran de pagar la taxa domiciliària corresponent a la superfície de l’habitatge i a l’aforament declarat a la llicència.
L’Ajuntament reclamarà la taxa al propietari de l’immoble que consti als registres municipals.
L’Ajuntament reclamarà la taxa al propietari de l’immoble que consti als registres municipals.
Per qüestions sobre el pagament o la domiciliació o en cas de no haver rebut la notificació de pagament, et pots adreçar a l’Organisme de Gestió Tributària (ORGT) de la Diputació de Barcelona.
Pots resoldre la resta de dubtes a través del telèfon 010, l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC), les regidories de districte o mitjançant aquest espai web que anirem actualitzant.
Sí, a la taxa de l’any vinent es podrà obtenir una reducció d’1,5 euros per visita a la Deixalleria de L’Hospitalet o a la deixalleria mòbil, amb un màxim de 15 euros a l’any.
Quan un usuari acudeixi a la deixalleria fixa o mòbil, podrà sol·licitar una targeta on quedarà comptabilitzat cada ús i el descompte s’aplicarà de manera automàtica a la taxa del següent any. És la mateixa targeta que ja existeix i serveix també per bonificar la taxa metropolitana de tractament de residus (TMTR).
La llei no permet establir ajudes específiques per al pagament d’una taxa, però l’Ajuntament disposa d’ajudes de caràcter social per atendre les necessitats de la població amb escassa capacitat econòmica.
Sí, el cost de la gestió de residus és sempre més elevat si els residus no se separen correctament. Això és així perquè la fracció resta és la més cara de tractar i, a més, es cobra un impost als ajuntaments per cada tona de resta generada per tal d’incentivar les recollides selectives.
Ajuntament de L'Hospitalet